søndag den 14. april 2013

Fra silkepapirsskitse til konkret maleri


Silkepapirsbilledet bruger jeg som oplæg til det endelige maleri malet med akrylfarver og med et helt andet farvevalg end skitsen i silkepapir.



Her er det originale oplæg - et foto af Rembrandts selvportræt. 


Jeg tegner motivet op på et lærred, stadig med de tydelige opbrudte, hvide linjer og holder det ret simpelt uden detaljer i tøjet og uden ansigtstræk.


Jeg vælger farver og begynder at male, men skifter mening flere gange undervejs som det ses i den følgende trin for trin billedserie. Man har et standpunkt, til man tager et nyt. -)


Ansigtsfarven skifter fra hudfarvet til gul, baggrunden fra en rød til en anden rød.


Efterhånden lægger jeg flere farvelag på af de samme farver for at få en mere kompakt farve.



Huen skifter fra lyseblå til orange.


Der mangler kontrast i tøjet, så jeg laver et pink indslag på den ene skulder samt et orange ærme.


Men der mangler stadig kontrast, så ærmet og håret males sort.


Det endelig resultat!


Rembrandt frit fortolket. :-)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar