torsdag den 26. juni 2014

Ikonmaleri, middelalderskrift og Esrum riddermarked!

For 4. år i træk har jeg tilbragt denne weekend på Esrum riddermarked med at sælge mad eller drikke. Det er nu blevet en tradition og en jeg absolut ikke vil undvære!

På riddermarkedet er der mange forskellige boder og aktiviteter. En af dem er klosterskolen, hvor man bliver undervist i middelalderskrift og ikonmaleri. Jeg så det jo straks som inspiration til et undervisningsforløb om Middelalderen! ;-) Jeg er jo både billedkunst-, dansk, historie og kristendomslærer, og et sådan forløb kan inddrage alle disse fag.


Hele set-uppet er ret gennemført. Klosterskolen holder til i et telt i middelalderstil, underviserne er klædt i middelalderdragter, der hænger ikoner til inspiration og alle øvrige rekvisitter er stort set også holdt i stilen.


Man kunne lave små ikoner med knuste farver blandet op med vand, mælk eller øl. Farverne var bla. lavet af kridt, kul, muslinger, ler og okker. Der var spændt snore ud i det åbningen i teltet, der vendte mod klostrets mure til at hænge ikonerne til tørre på. Det var rigtig stemningsfuldt, når billederne viftede for vinden med de rå mursten som baggrund.


Her stod jeg i år - klosterpølser med landbrød, og de smagte virkelig godt!


I den anden ende af klosterskoleteltet holdt skriverne til. Her kunne man med blæk (jeg tror nu, de brugte sort ecoline akvarelfarve denne gang ;-)) og pen skrive middelalderskrift eller runer - begge dele blev brugt i Middelalderen.

Jeg blev yderst inspireret - både af indhold og form. Hvad med dig?











1 kommentar:

  1. Jo, det ser skønt ud, og jeg var kommet forbi, hvis jeg havde vidst det :)

    SvarSlet